Blog

De Bibliotheek is niet stoffig!

door Marloes van Willigenburg op 11 februari 2018

Allereerst zal ik maar direct bekennen dat ik geen abonnement bij mijn lokale Bibliotheek heb. Het schrijven van deze blog heeft me geleerd dat de oorzaak grotendeels ligt in onwetendheid. In mijn gedachtes leeft namelijk de overtuiging dat de Bibliotheek vandaag de dag nog steeds hetzelfde aanbod en diensten kent als zo’n 20 jaar geleden. Wat mij zou helpen om wél naar de lokale Bibliotheek te gaan is een zetje in mijn rug in de vorm van gerichte informatie over de activiteiten en nieuwste ontwikkelingen. Social media vormt hierin een belangrijk middel.

Boekenkast bibliotheek

In mijn middelbare school periode (1997) was ik voor het laatst in een Bibliotheek. Nu vraag ik me af; ‘hoe heeft dat zo kunnen gebeuren?’ Nu ik daar actief bij stil sta, besef ik dat mijn huidige beeld van een Bibliotheek is gebaseerd op mijn ervaringen zo’n 20 jaar geleden. Een recente verkenning van de Bibliotheek anno 2018 was een ware ontdekkingstocht vol verwondering, met de constatering dat de Bibliotheek wel degelijk met zijn tijd is meegegaan en helemaal niet stoffig is.

Beeld van vroeger

Ik herinner me een grote bak gerangschikt op alfabet met informatieve boekjes over bijvoorbeeld ‘de cavia’, ‘het lieveheersbeestje’ en ‘de hond’. Een dankbare bron om het onderwerp voor de volgende spreekbeurt op de basisschool in uit te zoeken. Tijdens de middelbare schooltijd kwam ik in de Bibliotheek voor het zoeken naar onderwerpen of informatie voor werkstukken. De kast met uitgetikte boekverslagen was een dankbare hulp bij het schrijven van mijn eigen boeksamenvatting. Het boek in kwestie waar ik de samenvatting over schreef was uiteraard het dunste boekje dat ik kon vinden. Als ik een beetje mijn best doe, kan ik ook de iets muffige geur nog oproepen.

Gemak dient de mens

Ik kwam alleen in de Bibliotheek vanuit een verplichting om iets voor school te doen. In mijn vrije tijd was ik absoluut geen boekenwurm. Vandaag de dag koop ik bijna iedere twee weken een boek. Met name managementboeken, zelfhulp, spiritualiteit, Nederlandse literaire romans en uiteraard ook de chicklits van Sophie Kinsella. Het komt niet in mij op om eens in de lokale Bibliotheek een kijkje te nemen. Min of meer al in de vooronderstelling dat de boeken die ik wil er toch niet zijn. Daarnaast ben ik vaak druk met arceren en aantekeningen maken in mijn boeken, dat is één van de redenen om een eigen exemplaar aan te schaffen. En ook het gemak van even snel online bestellen om daarmee een boek alvast in huis te hebben en erin te beginnen als ik daar zin in heb. Een boek van de Bibliotheek moet op een bepaalde tijd terug.. erg lastig. Misschien dat een beroep op het duurzame karakter van het huren van een boek mij toch een keer naar de plaatselijke Bibliotheek doet laten gaan.

Cultureel trefpunt

Ik ben dus op onderzoek uitgegaan wat een Bibliotheek vandaag de dag te bieden heeft. Een snelle scan levert mij al snel het antwoord dat ik mijn beeld sterk moet bijstellen. Met name in de grote steden is het aanbod in genres, diverse soorten leesmiddelen (luisterboeken!), actualiteit en bovenal de organisatie van events en bijeenkomsten groots te noemen. Boekbesprekingen, lezingen door schrijvers, Tegenlicht Meet Ups, peutermiddagen, etcetc. Ik ontdek een geheel nieuwe wereld van de Bibliotheek en ben aangenaam verrast! Zo zag ik bijvoorbeeld via Bibliotheek Utrecht dat digitalisering zijn intrede allang heeft gedaan middels de recente lancering van de BoekStartapp en een heus Laboratorium heeft waar kinderen kunnen 3D-printen. De Bibliotheek is een cultureel trefpunt geworden dat volledig met zijn tijd is meegegaan, niets stoffigs te bekennen!

Regionaal versus lokaal

Wat me opvalt is dat er een groot verschil is in aanpak tussen de grote en de kleinere lokale Bibliotheken. Zo kan ik mijn eigen lokale Bibliotheek niet terugvinden op social media of met een eigen website. Wat ik in mijn speurtocht heb gezien is dat kleinere bibliotheken georganiseerd zijn in grotere regio’s en dat de regio dan breed communiceert via social media. Als inwoner van een kleinere stad met mijn eigen Bibliotheek herken ik mezelf niet in de brede wijze van communicatie dat over meerdere locaties gaat. Voor mij zou het aansprekender zijn als mijn lokale Bibliotheek zijn eigen Facebook-pagina heeft met alleen de activiteiten voor onze stad. Het op de hoogte blijven van de events die mijn lokale Bibliotheek organiseert dat zou ik zeer waarderen en wie weet komt daar zomaar een lidmaatschap uit voort omdat ik dan met eigen ogen zie welk aanbod de Bibliotheek mij te bieden heeft.

Trigger

Als ik het zo kan inschatten is social media een medium ook voor kleinere Bibliotheken om alle activiteiten lokaal bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Het aanmaken van bijvoorbeeld evenementen in Facebook levert dan al met een kleine inspanning een grote boost op. Presenteer nieuwe aanwinsten, publiceer boekrecensies of samenvattingen, laat een lokale schrijver een maandelijkse blog schrijven, bied een podium voor Bibliotheken in de regio. Haak vervolgens online in bij lokale Facebook-pagina’s met een maatschappelijk karakter en die een breed publiek bedienen. Werk samen! Met een paar muisklikken bereikt een lokale Bibliotheek op deze manier naar mijn idee al een doelgroep zoals ik die anders nooit in aanraking komt met de activiteiten.

Schrijf een maandelijkse nieuwsbrief over de nieuwste boeken, alleen dat al zou voor mij een grote trigger zijn om toch binnenkort eens een kijkje te nemen. Laat ik het anders zeggen: ik heb een stimulans nodig om in actie te komen. Laat via social media zien wat voor moois jullie te bieden hebben en laat ook zien dat de Bibliotheek anno 2018 echt niet meer stoffig is en zo veel meer te bieden heeft dan alleen maar boeken. Er zullen vast en zeker meer mensen zijn zoals ik die uit onwetendheid hetzelfde stoffige beeld hebben en de stap naar de Bibliotheek (nog) niet maken.

#trots

Ik ben ongelooflijk trots dat ik betrokken ben bij het uitrollen van het initiatief SocialBieb. Ik ben er van overtuigd dat de trainingen een grote bijdrage leveren aan de lokale successen van de Bibliotheken. Als deelnemer aan de trainingen krijg je een nét iets andere kijk op de mogelijkheden die social media te bieden hebben. Om er uiteindelijk voor te zorgen dat (nieuwe) mensen naar jouw Bibliotheek zullen komen. Ik ben nu al benieuwd naar de reacties en successen! Daar draag ik graag mijn steentje aan bij.

2 reacties

Ik verzorg het Social Media, Facebook en Twitter, voor Bibliotheek Heusden. Graag je mening over mijn berichten. Altijd fijn om feedback te krijgen.

Beantwoord

Goedemorgen Willemien,

Dankjewel voor je reactie. Binnen SocialBieb ben ik weliswaar geen social media coach, maar vanuit mijn blik als gebruiker van social media zal ik de berichten op de social media kanalen van Bibliotheek Heusden bekijken en je mijn reactie sturen.

Groetjes, Marloes

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (10)
Contact