Blog

Geef het tijd om te groeien

door Marrigt van der Valk op 23 mei 2018

Afgelopen week mocht ik de eerste drie SocialBieb trainingsprogramma’s in Zwolle, Eindhoven en Utrecht aftrappen met een basistraining social media. Deelnemers uit verschillende hoeken van Nederland, van Bibliotheek Drachten tot aan de Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen, kwamen bijeen voor het eerste deel van de drieluik.

De basistraining geeft antwoord op de vraag welke bijdrage social media kunnen leveren aan de activiteiten van de Bibliotheek. Welke social media kanalen zijn er, wat kun je ermee? En bovenal, wat is er zo leuk aan?

Ik geef veel voorbeelden van wat er buiten de Bibliotheekbranche gebeurt. Daarmee probeer ik de deelnemers te enthousiasmeren, ze inspiratie en nieuwe inzichten te geven. Tijdens de training is er een groepsopdracht waarbij je creatief aan de slag moet en wordt uitgedaagd om buiten de gebaande paden van de Bibliotheek te denken.

Natuurlijk is er ook veel ruimte om ervaringen met elkaar uit te wisselen en uit de reviews die je bij dit blog leest, kun je ook opmaken dat dat als waardevol wordt ervaren. Wat mij opviel tijdens de trainingen is dat Bibliotheken zich afvragen of ze op elk kanaal aanwezig moeten zijn. Dat tipje van de sluier licht ik alvast maar op: nee, dat hoeft niet! Ik weet dat voor veel Bibliotheekmedewerkers geldt dat ze social media erbij moeten doen, dat de capaciteit vaak minimaal is. Mijn advies is dan ook om de social media kanalen op te pakken die goed passen bij je Bibliotheek. Probeer, ervaar, leer. Kijk goed naar wat er wel en niet werkt en geef het de tijd om te groeien. En kijk ook naar je collega’s in het land! Er zijn Bibliotheekaccounts die het al heel goed doen en waar jij de vruchten van kunt plukken.

Ik geniet van het enthousiasme en de bereidwilligheid om te leren. En voor de al wat gevorderde deelnemers die veel bekende informatie hoorden tijdens de basistraining: jullie kunnen je hart ophalen bij de vervolgtrainingen in het programma!

Denk je na het lezen van dit blog, dit is ook iets voor mij en mijn collega’s? Schrijf je dan in want na de zomervakantie hebben we nog plek!

“Ik vond de training leerzaam. Het werd helder uitgelegd. Ik kan het geleerde direct in de praktijk toepassen.”

“Opfrissen van kennis, met een aantal praktische tips en nieuwe weetjes.”

“Vond het een waardevolle opfriscursus over social media.”

“Ik vond het een informatieve en leuke training waarbij ik o.a. geleerd heb wat voor impact social media kan hebben op klanten. En dat voor elk medium niet exact dezelfde boodschap kan worden gebruikt.”

“Leuk om informatie uit te wisselen met andere Bibliotheken! Leuke tips gekregen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (10)
Contact